Medical and Nursing students´ narratives: what have we learned?
Revista Brasileira de Medicina ( http://www.moreirajr.com.br/revistas.asp?fase=r003&id_materia=5532 )
RBM Out 13 V 70 Especial Oncologia 3
págs.: 11-17
Maria Auxiliadora Craice De Benedetto
Pablo González Blasco
Dante Marcello Claramonte Gallian
Sumary
Aiming to prepare humanized professionals and foster professionalism, many medical schools around the world have included in their curricula the teaching of Humanities. The several strategies to incorporate Humanities in Health Professionals Education still lacking systematic in our country carry the risk of building a theoretical frame with little applicability into clinical practice. In this paper, we present a teaching experience in which the academic basis is blended with the students’ daily practice. An elective course based in Narrative Medicine was offered to medical students and nursing school students, both from second and third year. During the course, it was created a favorable environment for reflection on humanistic issues from medical and literary narratives. The results, analyzed from a qualitative approach focused on Phenomenology, point out significant emerging themes: dealing with emotions, promoting empathy, the hidden curriculum, putting into practice the humanistic learning issues.
Resumo
Com o objetivo de preparar profissionais humanizados e fomentar o profissionalismo, muitas escolas médicas em todo o mundo incluíram em seus currículos o ensino das Humanidades. As diversas estratégias para incorporar as Humanidades na Educação em Saúde ainda pouco sistematizadas no nosso meio correm o risco de estabelecer um marco teórico ideal que, na prática clínica diária, é de difícil aplicação. No presente artigo se recolhe uma experiência que une o embasamento acadêmico com a aplicabilidade no diaadia do estudante. Descrevese uma disciplina eletiva oferecida a estudantes de Enfermagem e Medicina de segundo e terceiro anos baseada no modelo denominado Medicina Baseada em Narrativas. O cenário docente propiciado por esta disciplina cria um ambiente propício à reflexão sobre questões humanísticas a partir de narrativas médicas e literárias. Os resultados, apurados em abordagem qualitativa de corte fenomenológico, apontam importantes temas que emergem na discussão: lidando com as emoções próprias e alheias, promovendo a empatia, trabalhando o currículo oculto, incorporando o aprendizado humanista na prática.